Sunday, February 19, 2012

кратък аудио наръчник - глава 7 - Как работи еквалайзера


Първоначално аналоговите еквалайзери работили с оригиналният сигнал. Сигналът се клонира и едното копие не се променя, второто копие се прекарва през индуктори и кондензатори, след като сигнала се премодулира, той се смесва с първото копие на оригиналният сигнал. Това се прави с цел даден шум да се намали или премахне, да се балансира запис, или да се подсилят други честоти, най-често да се “подобри звученето”. Това се постига с независимото модулиране на 1, 2 или повече честоти, едновременно, без всяка една да влияе на околните.

Днешните цифрови еквалайзели, повтарят тези резултати от аналоговите по друг начин. Това са области от памет в които се пренася маркер, който отговаря за преноса на даден сигнал. Първо отива на позиция 0, после 1, после 2 и така до края докато излезе от еквалайзера. Ефекта от това е същият все едно сигнала е минал през индуктор или кондензатор. Нивото на промени се постига като марката прокара сигнала през различен брой позиции. Така се постига исканият ефект. Ето кратко описание на най-често коригираните честоти:
Със знак + се отбелязва резултатът от повишаването на дадената честота, а със знак – се отбелязва резултатът от намаляването на честотата.

50 хц
+ добавя "обем" на нискочестотните инструменти (като бас китара, акустичен бас, големи барабани и т.н.)
- понижава "бумтенето" на басите и помага да се чува по-отчетливо басовата линия в музикалното произведение

100 хц
+ добавя "твърдост" в звученето на басите, придава "обем" на китарите и малките барабани , добавя "топлота" в звученето на роял и духови инструменти
- отстранява "тътнеж" при китарите и добавя яснота в звученето им

200 хц
+ добавя "обем" във вокалите , малките барабани и китарите (твърд звук)
- отстранява "мътноста" при някои вокали и инструменти със средночестотен регистър

400 хц
+ добавя "яснота" в басовата линия особено на ниски нива на слушане
- отстранява звученето тип "картонена кутия" при малките барабани

800 хц
+ увеличава се "яркоста" в звученето на бас китарата
- намалява се "евтиното" (така да се каже)звучене на китарите

3 кхц
+ увеличава "звука на пръстите"(докосването на струните) при бас китарата , увеличава се "атаката" при акустическите и електрически китари, тихите пасажи на рояла
- добавя "мекота" в звученето на бек-вокалите

5 кхц
+ добавя "присъствие" във вокалите, увеличава "атаката" при малките барабани , придава "ярко" звучене на китарите (особено в рок музиката)
- "отдалечава" инструментите от втора линия в оркестъра , смекчава някои "тънки" звуци при китарите

7 кхц
+ придава "металическо " звучене на някои ударни инструменти , при други добавя "атака" , подпомага "вяло" звучащите вокали, добавя "яркост" при синтезатори рок-китари акустически китари и роял
- смекчава звуците "с" и "ш" при вокалите

10 кхц
+ увеличава "яркоста" на вокалите (дишането), помага да се "освети" акустическата китара и рояла , придава "твърдост" на чинелите
- смекчава звуците "с" и "ш" при вокалите

15 кхц
+ увеличава "яркоста" на вокалите (дишането), чинелите, струнните инструменти и флейти
- смекчава звуците "с" и "ш" при вокалите

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.