Monday, February 20, 2012

модерно моторно масло

Какво представлява модерното моторно масло и как да разграничим, неверните твърдения и верните факти  за моторното масло?

Моторното масло е сложна смес от сложни въглеводородни молекули с различно молекулно тегло и размери, получена по 2 основни начина, и с прибавени допълнителни химически вещества, наречени присадки, които имат за цел да подобрят или поддържат качествата на маслото. Важно е да се знае че фабричните присадки осигуряват издръжливост на маслото, на температурни и химически влияния, поддържат вискозитета, участват в почистването и промиването на двигателя, предпазват двигателя и частите му от ръжда и корозия. Ако ползваме масло без присадки,  маслото няма да промива и почиства двигателя, няма да предпазва от ръжда и корозия, двигателя много бързо ще се напълни с нагар и сажди, които бързо ще образуват шлам, температурните промени ще влияят негативно върху вискозитета му, и самото масло ще се износи за по-малко от седмица.


Бензиновите и дизеловите двигатели имат горе долу подобна механична конструкция, но в някои приложения техните смазочни масла трябва да имат различни химически свойства и експлоатационни характеристики, заради различните горива, които използват. По-образно казано, маслата за дизелови двигатели трябва да се грижат да няма високо температурни отложения върху буталата, докато маслата за бензиновите двигатели трябва да се грижат да се намалява износването на механизмите, задвижващи клапаните, и на сегментите на буталото и образуването на нискотемпературни отложения. Степента на насищане на маслото със сажди в дизеловия двигател е между 2 и 5 пъти по-голяма, отколкото в бензиновия. Една от основните причини за по-силното замърсяване на дизеловото масло са отработените газове, които преминават в картера и натоварват маслото със серни съединения със силно корозивно действие. Така дизеловите горива с ниско цетаново число и висок вискозитет и съдържание на сяра и тежки фракции предизвикват прегаряне на пръстените и образуване на нагар поради слабата възпламеняемост и непълното изгаряне. Ето защо по-високите изисквания към дизеловите масла са обосновани на голямата склонност на дизеловите горива да образуват сажди и смоли. Освен това степента на замърсяване от въздуха е по-голяма при дизеловите двигатели, тъй като те работят с по-бедни смеси. Ето защо при въздух, който е силно наситен с прах. дизеловото масло понася по-тежко ситуацията, отколкото бензиновото масло, И обратно, чистият въздух влияе много по-благотворно върху дизеловото масло, докато бензиновото не е толкова чувствително към него. Всеки притежател на дизелов автомобил знае колко му е леко на автомобила в ясни и чисти зимни дни. Независимо каква е обаче конструкцията на двигателя, маслото трябва да изпълнява седем основни функции:

1. Да свежда до минимум триенето между частите и така да увеличава КПД на двигателя и да намалява разхода на гориво
2. Да предотвратява износването на частите, като създава здрав маслен слой, който да предотврати директния контакт между частите и от там да предотврати износването
З. Да охлажда работещите детайли
4. Да отстранява твърди частици, и да почиства и промива двигателя от шлам, нагар и сажди, от работните детайли за да ги поддържа чисти, и да предотвратява образуването на шлам по работните детайли, както и като цяло да поддържа много добра вътрешна чистота в двигателя, и  на всички работни детайли.
5. Да поддържа вътрешната чистота на двигателя
6. Да бъде устойчиво, на химическо или температурно въздействие което довежда до нежелани промени в самото масло и от там загуба на качествата му
7. Да предотвратява корозията и ръждата на всички детайли в двигателя.

Несъвършените минерални масла, с остатъчни множество парафини, восъци, азотни, серни и други нежелани примеси които не могат да се отстранят напълно, нямат тази устойчивост на високи температури при високо налягане нормални условия на работа, при които работят модерните двигатели, заради все по суровите изисквания, които трябва да се спазват за спазване на емисии, под ПДК, занижена консумация на гориво, което значи обеднени смеси и повишено налягане, особено за двигатели с наличие на турбо или супер компресор, тези масла са напълно немислими, и не могат да предпазят адекватно модерните мощни двигатели работещи при високи температури и повишено налягане, защото нежеланите примеси в маслото често кипват, разкъсват масления слой и създават нагар в двигателя. За щастие тези масла са на края на живота си, и на тяхно място идват синтетичните масла, които могат да охлаждат и предпазват частите далеч по-адекватно, от несъвършените минерални масла. Докато по-качествените минерални масла, едвам успяват да свалят температурата на детайлите с до 4,5 - 5 градуса, когато не са компрометирани от нежеланите си примеси, то синтетичните масла безпроблемно и с лекота поддържат температурата с 10 - 12 градуса по-ниска температура на работещите части, спрямо тази която поддържат с минералните масла. Даже и най-висококачественото масло не може напълно да задоволи изискванията на всички двигатели, поради което моторните масла се продават в две основни категории. Едното масло е за бензинови двигатели и леки дизелови двигатели, а другото масло е за леки и тежки дизелови двигатели. Базовите масла и присадките се смесват по определен начин, за да задоволят специфични норми и да осигурят най-висока степен на защита на двигателя. Тези изисквания се определят съвместно с производителите на автомобили и нефтените фирми и са заложени в специални стандарти и спецификации. За да се докаже, че маслото отговаря на тези норми, са необходими много изчерпателни, продължителни и скъпи изпитания както на стенд, така и полеви и на полигон.

Основни характеристики на моторните масла. Вискозитет Ако моторното масло се използва само няколко минути и след това се изхвърли, най-важната му характеристика ще бъде вискозитетът. Вискозитетът има влияние върху два фактора:

дебелината на масления слой в лагера, и оттук - товарите, които лагерът може да издържа. Масло, което е твърде течно, няма да може да осигури необходимите стандарти в смазването;

лесното пускане на двигателя, тъй като гъстото масло ще оказва съпротивление на движещите се части.

Маслото има висок вискозитет ако е гъсто и нисък вискозитет ако е рядко. Не съществува идеален вискозитет за двигателя. Изискванията се изменят в зависимост от функцията на маслото в определено място и от смазваните детайли. Например относително висок вискозитет е необходим за поддържане на масления слой в лагерите на коляновите валове и за добро смазване и уплътняване между сегментите на буталото и цилиндрите. Но твърде високият вискозитет ще доведе до прекомерно голямо триене и оттук - до повишен разход на гориво. Освен това маслото с висок вискозитет ще отива твърде бавно до лагерите след пускане на двигателя при студено време и може да причини силно износване в първите минути. Ниският вискозитет от друга страна осигурява лесно пускане на двигателя, намалява разхода на гориво и усилва охлаждането на въртящите се части. Той осигурява също и бърза циркулация на маслото при студеното пускане, а оттук и по-доброто разпределение на маслото. А това е важно, за да може присадките да отидат до мястото на своето предназначение.

При работа на двигателя във форсирани високо температурни режими се наблюдава съществено повишаване на вискозитета на моторните масла, вследствие на засилването на процеса на натрупване на замърсяващи примеси и изпарение на ниско кипящите фракции в състава на несъвършените минерални масла. Това повишаване на вискозитета на маслото влошава подаването му с помпата, което пък води до ускорено износване и до излизане на двигателя от строя. Затова силното увеличаване на вискозитета по време на работа показва по правило лошо качество на маслото. Понякога сервизните техници се учудват, че намират много по-гъсто масло от първоначалното, а това е неблагоприятно, защото ще се повиши триенето, пусковите свойства на двигателя ще се влошат и т.н. По време на експлоатацията на двигателя в маслото се натрупват различни продукти, като например продукти от окисляването и поли кондензацията, частици от износването и частици от изгорялото гориво. Трябва да се знае, че всички тези продукти в маслото водят до увеличаване на неговия вискозитет. Степента на това увеличаване зависи от режима на работа, температурните условия в зоната на окисляването, съдържанието на сяра в горивото и много други фактори.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.