Monday, February 20, 2012

Нормална и утежнена експлоатация на маслото

За водача на автомобила, както вече казахме, е валидна препоръката за смяна на маслото, отбелязана в книжката на автомобила. Има обаче две забележки, посочвани в почти всички упътвания, но почти тотално пренебрегвани:
срокът за смяна на маслото трябва да се съкращава при тежки режими на работа на по-къси разстояния смяната на маслото трябва да се извършва най- малко веднъж годишно.даже и тогава. Когато не е изминат предписаният пробег. Водещите модели масла, на реномираните производители, имат и присадки които спират стареенето на маслото при престой.


Изразът "утежнена експлоатация" ще изясним с цитати от различни оценки на автомобилните фирми, но като всички производители на масло и автомобили, се придържат към тези основни критерии:

лошо качество на горивото
движение в градски условия и на къси разстояния
движение предимно с ниска скорост
често гасене и стартиране на двигателя на автомобила
движение при ниски температури
движение с прицеп или ремарке
чести планински изкачвания
лоши пътни условия
силна запрашеност или кал
много високи скорости
средни пробези под 15 километра

Сега вече е ясно,че нормалните условия на експлоатация по-скоро са изключение, а тежките условия - правило. Най-често се подценява значението на студеното пускане. Много автомобилисти мислят, че студеното пускане има нещо общо със зимата и студа.Това обаче е напълно погрешно. Всяко пускане на двигателя е студено, ако маслото вече се е охладило до околната температура. Дали температурата е 0 градуса през зимата или 20 градуса през лятото няма особено значение, когато знаем, че идеалната работна температура на двигателя е 100 градуса. Студеното пускане означава всъщност, че маслото трябва да се изпомпа до точките за смазване.Разбира се, синтетичните масла на реномираните фирми производители на масло, се разнасат много по-бързо до всички точки, но все пак, си иска време за да стане. Ако карате често със студени пускания и сте сложили лощо масло от нереномиран производител или остаряло масло, положително вашият автомобил, няма да остарее, а просто ще умре. Всяко студено пускане при влошеното смазване носи толкова износване, колкото 300 километра агресивно шофиране тип газ-спирачки със загрят двигател. Тези прости наглед неща са много важни и трябва да се обясняват преди всичко на хората, които отиват сутрин на работа с автомобила си и вечер се връщат пак с него. Даже и в големите градове разстоянията не надхвърлят 10-15 километра. Пред тези хора трябва да се подчертава необходимостта от карането с най-добрите масла, а това са водещите модери на реномираните производители. Много малко автомобилисти всъщност не знаят, че карат своя автомобил в неблагоприятни за него условия.За това за тях са валидни интервалите за смяна при утежнени условия на работа, а не за нормални.

Увеличен разход на масло
С увеличаването на износването на детайлите се увеличава и разходът на гориво и масло. Най много се износват частите от колянно-мотовилковия механизъм. Разходът на масло в следствие на изгаряне в размер 3 процента от разхода на гориво е указание за значително износване на буталните пръстени, цилиндрите и буталата, и че трябва незабавно да се отстрани причината за това, преди да е станало прекалено късно.  При увеличен разход на масло трява да проверим дали маслото изгаря в двигателя или изтича. Много случаи на загуба на масло имат очевидни признаци. Ако от ауспуха излиза син или сив пушек значи маслото изгаря, ако има локви от масло под автомобила, вижте уплътненията. Има обаче много случаи със загуба на масло, които трудно могат да се идентифицират.  В някои случаи, може и да не се залови проблема веднага, ако например в маслото има разтворено гориво. Обемът разтворено гориво замества липсващият обем масло и на пръчката, маслото е в нормите. В такива случаи, първо трябва да определим дали маслото изгаря или има теч, а след това да определим точно откъде изтича и къде отива маслото. Най-напред трябва да определим дали разходът на масло е нормален или завишен. Ако е нормален, няма проблем, просто когато маслото стигне до марката минимум, долейте ново и свежо масло до марката максимум, и не се тревожете. Ако разхода е завишен, тогава, трябва да се търси на какво се дължи това, и техническата неизправност да се отстрани. Колко е нормалният разход на масло, за вашият двигател, е споменато в книжката на автомобила. Няма двигател който да не харчи масло. Просто модерните двигатели са технически по-съвършени и като конструкция и като технология и като материали, и модерните масла са много по-съвършени като формули и смеси, и тези неща значително намаляват разхода на масло, но като цяло, няма двигател който да не харчи масло. Ако мислите че двигателя не харчи масло, значи се лъжете. Ако разходът на масло е голям и не сте сигурни дали маслото изгаря или изтича, извадете свещите.Ако са омазнени и черни.те са замърсени с масло и това е белег, че двигателят гори масло. Основният проблем с маслените течове е, че не можем да сме сигурни откъде тече маслото.Пътят на маслото зависи от формата на двигателя, а понякога тя може да ни заблуди. Например, маслото тече през филтъра.Опитът да се затегне филтъра може да е без успех, защото причината е в разхлабения адаптер на филтъра, или виждаме, че тече масло от датчика; вадим датчика и покриваме, резбите с уплътнител; течът обаче продължава, защото е повреден самият датчик. В сервизите на реномираните производители, за откриване на течове се използват специална боя и ултравиолетова лампа. Боята се смесва с маслото и се налива в двигателя, където циркулира и след известно време се появява на мястото на теча. С ултравиолетовата лампа течът се вижда като зелено-жълта ивица.

Усъвършенстването на моторните масла
Моторните масла непрекъснато се развиват и подобряват. Причината е, че изискванията към маслото стават все по-тежки през последните години, понеже непрекъснато се променят конструкциите на двигателите.условията на движение по пътищата и експлоатационните условия. Например:

По-голямото движение по автомагистралите означава по-високи температури на маслото
По-натовареното движение в града означава повече време на празен ход,често спиране и тръгване, обикновено с незагрят двигател, и оттук комбинация от фактори, създаващи утайки
По-мощни автомобили, но с по-малки картери, маслото трябва да работи в по-тежки условия
Лоша или липсваща принудителна вентилация на картера - маслените изпарения не се вентилират навън в атмосферата, а се всмукват и изгарят заедно с горивото, а това причинява силно замърсяване на маслото и буталата. Тази система съдържа клапан, осигуряващ постоянното й функциониране от празен ход до пълна мощност,а  ефективната работа на клапана изисква чисто масло
Мерките за защита на околната среда изискват херметично затворени двигатели, работещи с бедни смеси и катализатори, а всичко това е вредно за маслото. Модерната тенденция за използване на безоловни бензини, катализатори и все по-бедни смеси, за съжаление много често предизвиква конфликтни ситуации в двигателя, при което присадките създават химически съединения,оказващи твърде вредно влияние върху него. В този аспект, водещите модели на реномираните производители, се справят с проблема.
Търсене на икономия на гориво. То е създало тенденцията за използването на масла с по-малки вискозитети. Тя е била подпомогната от създаването на двигатели с по-малки хлабини и допуски и по-високо качество на обработените повърхнини по вътрешността на двигателя.Тези фактори са отстранили необходимостта от гъсти масла, които са били използвани при по-старите двигатели, но по-редките масла не са използвани преди да се появи подходящата за тях технология за модерни базови масла и присадки. Модерните синтетични масля могат да осигурят достатъчна защита от износване, предизвиквано обикновено от прекалено нисък вискозитет. Водещите модели синтетични масла, на реномираните производител на моторни масла, спомагат не само за добро смазване и защита, но и за подобряване на икономията на гориво от двигателя. Според качеството на горивото, технологичните особености, и поколението на вашия двигател, икономията на гориво с подобни масла може да е между 3% и 8%.

Все по-често на пазара се появяват масла с вискозитетен клас 5W50. Въпросът, който често ни задават, е дали това е краткотрайно модно явление или е дългосрочна стратегия. Отговорът е следният: В скандинавските страни и в северните части на Северна Америка много често могат да се срещнат моторни масла с долна вискозитетна граница 5W даже може да се каже, че там те преобладават. И това не е за учудване , защото при температури минус 40С маслата не трябва да загубват своята течливост. Затова тяхната точка на замръзване е при минус 50С. Но въпросът е дали имаме нужда от такива масла при нашите условия. По него все още се спори. Едно обаче е ясно, Масло с толкова широк диапазон, за много студени и много горещи условия,си има и своята цена, но както вече посочихме, съществуват различни мнения за това масло. Синтетичните масла обикновено се търсят от шофьори, които искат бързо и лесно палене, добра номинална мощност на двигателя, отлично смазване и защита на маслото, защита на катализатора на автомобила, икономия на гориво, удължен пробег, намалени емисии, намален шум, намалени вибрации на двигателя.

Оптималните масла
Най-добрите моторни масла често наистина са много добри масла. Понякога може да се вярва на производителите им,че са най-добрите от предлаганите масла. Нито едно от тези масла обаче не е оптимално, и не е с ясно изразена позиция на лидер спрямо конкурентните масла. Обикновено, водещите масла на реномираните производители, предлагат близки качества и свойства, и често пъти, в такива ситуации, когато трябва да избирате между равностойни продукти на пазара, изборът се прави на основата на това на коя марка и модел сте привърженик. Истински оптималните масла не могат да се намерят в магазините или в сервизите. Те могат да се намерят единствено в лабораториите на големите нефтени фирми. Тук химиците и инженерите съставят моторните масла на бъдещето. Това са новите модели, масла в процес на разработка и доработка, които ще заменят текущите модели масла на пазара след известно време. Оптималните масла обаче може никога да не се използват и в бъдеще, просто защото понякога се оказват много скъпи, и постигат оптималните си характеристики само в контролирани лабораторни условия, или защото работят оптимално само в определени двигатели при контроирани условия. Въпреки това в тези лаборатории се извършва огромна експериментална дейност, в която се ражда бъдещото масло. Дейности като усъвършенстване на състава на маслото, и присадките, оптимизиране на процентното отношение между маслото и приставките, В изследователските центрове на реномираните производители, постоянно различни масла, и се тестват на сериини автомобили, на стенд или на полигон, анализирайки и усъвършенствайки всеки аспект на дейност на маслата.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.