Monday, February 20, 2012

Замърсители в маслото

Водата е много често срещан замърсител в маслените системи. Тя може да идва от изгарянето на горивото в студен двигател или от кондензация, ако температурата на системата се повиши и спадне във влажна атмосфера. При изгарянето на горивото в двигателя се получават около четири литра вода на всеки четири литра гориво. Водата може лесно да се изкара чрез изпаряване ако системата работи редовно при температури много по-високи от 100С. Поради тази причина двигателите, които обикновено работят само няколко минути.на кратки разстояния или със спиране и тръгване, трябва редовно се карат на по-дълги интервали, за да може да се загреят достатъчно. Ако водата остане в системата само за кратко време, тя остава чиста и не причинява повреди. Ако обаче остане за по- дълго време, тя ще започне да извлича киселините и присадките от маслото. Ще се получи химическа супа. Такава смес е обикновено много по-корозивна, при това се емулгира много по-лесно с маслото и образува утайки, които блокират фините отвори и филтрите.Ето защо препоръчваме да се сменя маслото след продължителен престой на автомобила. Горивото играе по-голяма роля в образуването на органични замърсяващи примеси, отколкото самото масло. Самото масло влияе не върху количеството на примесите,а на агрегатното им състояние. Доброто масло държи частиците в суспензия и не им позволява да се полепват по повърхнините на детайлите. Всички явления, водещи до влошаване на процеса на изгарянето на горивото, водят и до значително увеличаване на замърсяванията в маслата.
Лошите горива причиняват драматични отложения, което има фатални последствия за подготовката на горивната смес, разхода на гориво. Горенето и емисията на вредни вещества. Ето защо недобре формулираното масло засилва отлаганията, а доброто масло ги намалява даже и при постоянна работа с лошо гориво. Такива свойства имат всички реномирани марки масла. При тях лошото качество  на горивото се отразява минимално на работата им. В това отношение можем да споменем съвременните реномирани марки синтетични масла, които работят отлично с лоши горива. Количествата на горивото обаче оказва влияние върху маслото. Изгарянето на горивото в цилиндрите много рядко е пълно и малка част от неизгорялото гориво навлиза през буталата и се смесва с маслото. Това се среща както при дизеловите, така и при бензиновите двигатели, и основният резултат е намаляването на пламната точка и на вискозитета. Нормалните граници на разреждането с гориво са следните:
до 2%- допустимо
от 2 до 5%- силно разреждане  и необходимост от смяна на маслото
над 5%- разреждането е недопустимо, в двигателя има неизправност, която трябва да се открие и коригира незабавно, и маслото да се смени незабавно.

За съжаление в сервизите у нас изобщо не се обръща внимание на влиянието на горивото върху маслото. Трябва да се има пред вид още и следното. Масло, което е било сгъстено поради окисляване, ще бъде в приемливите граници ако се разреди с гориво, но въпреки това трябва да се смени. Твърде силното разреждане с гориво може да е резултат или на богата смес, при която в цилиндрите навлиза много гориво, или на лоши условия на горене, които пречат на пълното изгаряне. Както вече посочихме, главният ефект на този вид замърсяване е намаляването на вискозитета на маслото, понякога до такава степен,че смазването се нарушава и се появява интензивно износване. В резултат на действието на посочените по горе фактори, повишен или понижен температурен режим, замърсявяния с вода и гориво в маслото настъпват и се развиват значителни изменения. Истинската си стойност маслото показва по време на експлоатация. След като започне да работи в двигателя, маслото е подложено на два вида изменения - изменения, предизвикани от самото масло - вътрешна или химическа промяна, и изменения, дължащи се на външни фактори. Тези промени са взаимно свързани и определят общия експлоатационен срок на маслото. За по-ясно ще ги разгледаме поотделно.

Вътрешните изменения се дължат на окисляването на маслото, поради което то става по-корозивно по отношение на металите, увеличават се вискозитетът му и отложенията. Скоростта на окисляването зависи от температурата, катализаторите, аерацията, вида на маслото. Когато маслото се окислява, най-напред се образуват съдържащи кислород съединения, разтворени в маслото,като кетони и алкохоли,а след това те се изменят до органични киселини. В крайна сметка се получават вещества, подобни на смоли, които обаче не са разтворими в маслото. Ето защо, винаги когато се окислява маслото.се увеличават вискозитетът и киселинното му число, и маслото потъмнява. По-късно се получават неразтворимите съединения. Скоростта на това окисляване не е еднаква, отначало то е по-бавно, докато се изчерпят антиокислителните присадки в маслото, след това процесът протича много интензивно.

Външните фактори, влияещи върху маслото, са главно замърсяванията с вода и гориво. В затворените циркулационни системи, като тези на автомобила,замърсяването се дължи главно на температурния режим, горивния процес и ефективността на буталните пръстени. Както вече казахме.в двигателите с вътрешно горене маслото освен че смазва всички движещи се части, трябва още да уплътнява буталните пръстени.да неутрализира киселините от продуктите на горенето, да намалява корозията,да предовратява ръждясаването по време на работа при ниски температури или при престой на двигателя, да отвежда топлината и да държи двигателя чист. По време на изпълнение на горните си задължения маслото може да стане непригодно за по-нататъшна употреба. Неговият живот, който пък определя и срока за смяна на маслото.зависи от следното:

1. Качеството на използваното базово масло и комбинацията на присадките
2. Качество и чистота на използваното гориво
З. Конструкцията и техническото състояние на на двигателя
4. Работните условия на двигателя

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.