Thursday, January 5, 2017

Как да оправим скъсана верига на велсипеда

Скъсана верига? Оо ами това е банално за поправка, ако няма какво да ви бави тая поправка на терен се извършва за 5 минути най-много, а ако сте вкъщи или в работилницата, дайте си време за повечко детайли. Допълнителните грижи ще ви се отплатят щедро на терен.

Какво трябва да знаем за скъсаната верига? Като всяка верига винаги се къса най-слабия линк, винаги се къса на широк линк, винаги се къса когато веригата минава над чейнстея, защото там веригата предава усилието от крака ви на касетата.

Късането може да се причини най-често от износена верига, некоректен монтаж на верига, който некоректен монтаж може да се дължи на много неща като смотан механик, некоректно поставен нит, нит който е бил изваден целия и после е бил върнат принудително, прекалено натиснат нит при монтаж, недостатъчно натиснат нит при монтаж, като са сглабяли колелото са бързали да го претупат за да направят повече бройки колелета за даденото време - причини за некоректен монтаж колкото искате и каквито искате, усукана верига, или твърде замърсена и несмазвана верига, която се мъчи да си върши работата предвид мръсотията и това води до прекомерно и ускорено износване на веригата.

Така изглежда скъсана верига, широкият линк е поддал, и веригата се е изхлузила от нита който я държи затворена, деформирайки широкия линк, и с това правейки този линк негоден за употреба и каране. Така или иначе трябва да направим нещо по въпроса, ще използваме момента да преминем от линк с нитове на мастърлинк. Тук имаме предимството че ще запазим оригиналната дължина на веригата, като имате предвид че мастър линка, е широк линк, и ще заеме мястото на деформирания широк линк. Друга важна забележка, е че за да постигнете качествен и надежден резултат, трябва да изберете мастър линк за вашата верига, само така ще пасне точно, иначе или няма да можете да го затворите, защото пиновете ще са прекалено къси, или ще е прекалено широк, и ще тропа в задния дерейльор и в задните скорости, създавайки предпоставка за проблеми. 

За целта ще са ви нужни някои неща, които е добре да носите със себе си на всяко каране.


Самият мастър линк който ще използваме за поправката, за да заместим дефектиралия широк линк, да затворим веригата и да възстановим оригиналната и дължината.


Кука за верига, ще я използваме за да закачим веригата с малък резерв дължина, хем да имаме дължина да работим, хем да неутрализираме временно задния дерейльор, все пак напрежението от пружините му ще ни пречи при монтирането на линка.



Многофункционален инструмент, с вграден инструмент за работа с верига и нитове.

Отстравнете скъсаната верига от веролсипеда, за по-бърза и по-лесна работа с нея. Така и така веригата е скъсана, ще можете лесно да я свалите от велосипеда.


Поставете веригата в инструмента, с ролката на веригата в грездото на инструмента, на нита който свързва дефектиралото широко със съседното тясно звено.


Използвайте инструмента за работа с верига за да отстраните дефектиралия широк линк. Тотално избутайте нита който държи деформирания широк линк за съседния тесен. Дефектиралия широк линк не може да се ползва повторно, така че направо го изхвърлете. Внимавайте да не повредите тесния линк. Тесния линк е здрав, не повреден, не деформиран и е годен за повторна употреба и повторно каране. Ще го използваме за да затворим веригата, и да възстановим оригиналната и дължина.


Това е деформирания повреден широк линк. Дефектиралия широк линк не може да се ползва повторно, така че направо го изхвърлете.


След отстраняване на дефектиралия широк линк, веригата ще остане с 2 тесни линка в двата си края, тези два тесни линка, до преди малко баха свързани от дефектиралия широк линк, и след малко ще бъдат свързани от мастър линка, който както казахме е широк линк, и ще възстанови оригиналната дължина на веригата.

След като сте махнали дефектиралия широк линк, използвайте момента, хубаво да почистите веригата от всички замърсявания, и хубаво да я смажете. Това ще подобри работата ѝ, и способността на дерейльорите да превключват бързо тихо и прецизно. Така и така се занимавате с това, почистете и смажете всички подвижни връзки на дерейльорите. това също ще помогне за бързото, тихото и прецизното превключване на скоростите, и ще намали износването на монтажа.

превключете временно и двата дерейльора на позиция малък-малък венец за са се улесните при монтажа. Тази позиция не е за каране, а само за дългосрочно съхранение, например зимата, или за ситуации като тази, в която трябва да обсслужвате веригата. Това се прави с цел, да се намали до максимум напрежението върху монтажа при съхранение или при обслужване на веригата. Никога не карайте на тази комбинация, тази предавка е една от причините да се скъса веригата и да се занимавате с всичко това.


Сложете Веригата обратно на велосипеда, по начина показан на снимката, като внимавате веригата да не се влачи по земята. В моя случай веригата е на чисто килимче и няма значение, но навън на терен, нещата са различни, и подобно влачене по земята, значи че веригата ще събере мръсотия, която ще износва веригата и ще предизвика същия проблем преждевременно.


Използвайте куката за веригата за да закачите веригата, така че да имате дължина за работа и да задържите веригата и да преодолеете напрежението от пружините на дерейльора.


поставете двете части на мастърлинка, с пиновете на мстърлинка в дупките на тесните нитове. Сложете едната половина от външната страна на веригата, другага половина от вътрешната страна на веригата. Пиновете на мастърлинка ще се срещнат с дупките в отсрещните части, с които линка ще се затвори, и ще се получи широкото звено, което ще замести дефектиралото и ще възстанови оригиналната дължина на веригата. Това е причината да се срещат тънък с тънък край на веригата и причината да внимавате да не повредите тънкия линк докато отстранявате дефектиралия широк линк.


Докто държите веригата с куката за верига, вкарайте пина на всяка половина от масътр линка в широкия отвор на насрещната половина. Само така ще влезнат.


Свалете куката коуято държи веригата и дръпнете рязко веригата настрани, това ще заключи мастър линка, като фиксира пиновете в тесните страни на отворите. Готови сте да карате. Поставянетона мастър линк на скъсана верига се счита за окончателна попаравка. Някои мастър линкове като този, се отварят лесно, само с пръсти, други искат специални клещи, но и за двата вида, едно е гарантирано, няма да се отворят сами по време на каране, защото напрежението от пружините на дерейльора и опъна на веригата докато карате държат мастър линка надеждно заключен. Друго предимство е че сега веригата ви е по-здрава, защото веригата се е скъсала на най-слабия си линк, който сега е елиминиран и веригата е с по-здрав на мястото на слабия линк. Друга важна забележка, е че за да постигнете качествен и надежден резултат, трябва да изберете мастър линк за вашата вериге, само така ще пасне точно, иначе или няма да можете да го затворите, защото пиновете ще са прекалено къси, или ще е прекалено широк, и ще тропа в задния дерейльор и в задните скорости, създавайки предпоставка за проблеми.

Приятно каране.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.