Quantization е процес на приближение на
непрекъснат поток стойности (или много голяма област от възможни отделни
стойности) използвайки сравнително малки множества отделни символи или цифрови
стойности.
Компакт диска, е 16 битов носител, което позволява
65536 ясни нива на сила на сигнала. Директно записът все още би се чувал "зърнест" заради шума от квантизацията,
което се оправя с Dither като умишлено се добавя малко шум, за да "заглади" сигнала
Преди същинската обработка. Предимството е че сигнала се заглажда и звучи меко
и плавно, недостатъка е че сигналът звучи малко по-тихо, и общото ниво на шум в
него е по-високо. Нивото на шум обаче е пренебрежимо малко, колкото да
"заглади" "зърнестото" звучене, за това в повечето случаи
не чувате и не усещате този шум, което би накарало някои хора да се усъмнят в
съществуването му. Не чувате шума, защото основният сигнал го маскира, според
конкретната ситуация нивото му е от 66 до 84 децибела по-слабо от оснонвият
сигнал, и от там няма лоши последици за записа. Важно е да се знае че
различните шумове имат различно поведение като се използват като dither.
Gaussian noise Иска да е в по-високи нива за пълно елиминиране на изкривяванията,
отколкото триъгълният или правоъгълният шумове.
Триъгълният шум има предимството че иска много-по-малко количество шум,
за да свърши същата работа, което води до допълнително предимство - минимизиран
'noise modulation'. Недостатъкът е че при вторият метод има осезаема
разлика в звученето, и при тиха музика, се привлича част от вниманието ви върху
музиката.
Noise shaping за е по-подходящ за ниско звучене.
В случай на ниско звучене, препоръчителна алтернатива е noise shaping, Който използва процес на обатна връзка където крайният сигнал се
проверява с оригинала, И грешките от успешните предни семпли се използват за да
се проверят следващите семпли дали използват закръглени стойности. Това
заглажда грешката, по метод който влияе и върху спектралният анализ на шума. По
този начит шумът се измества в зони от чуваемият интервал, където човешкото ухо
е невъзприемчиво или най-малко възприемчиво. Крайният резултат е че при
измерване на шума, шума излиза с 68 - 70 децибало по-слаб от общият сигнал.
24-bit quantization
24-битов аудио сигнал, често не минава през dither, защото в случая dither сам по себе си ще генерира по-силен шум от колкото
е желателно и може да се приложи. Говорейки за 24 битов сигнал, има спор за
това каква е най-добрата дълбочина на сигнала. От една страна днешната техника,
работи отлично с 16 битови записи, и техниката от високият клас, може да извади
екстремно добър звук, от добре обработен некомпресиран 16 битов сигнал - за
пример мога да дам DAT - Digital audio tape - 16
бита, 48 килохерца честота на дискретизация. теорията гласи че при силен запис, в който
постоянно има големи затихвания и голямо засилване на звука, това би било
предпоставка за нарушаване на динамиката. В подобни случаи Dither помага тези преходи да минат
гладко във въпросният диапазон, без загуба на динамика. В големите
кинопродукции, 24 битов сигнал е необходимост , защото там преходите са
наистина МНОГО ГОЛЕМИ от тих шепот в първият момент, до пищна зрелищна експлозия
във следващият момент, където сигналът няма как да се събере в 16 бита
дълбочина, независимо от похватите които биха се използвали. Това обаче не важи
за съвременната музика, където сигналът не е с такава голяма динамика и си стои
постоянно около максималната сила.
В повечето случаи, дълбочините от 24 бита и повече, са полезни, главно
при обработката и при монтажа на записа, не толкова при слушането му.при
обработката, на сигнал в 24 битов формат, изкривяванията ще са значително
по-малко, но да приземим мечтателите - няма перфектни цифрови филтри,
независимо колко битови са, няма и да има, всичките внасят шумове, въпросът е
колко шум се внася и къде се внася. За да може филтъра да прецени колко шум им
и къде и как да то сложи, честотата при запис би трябвало да е повече от 48
кхц, за да има достатъчно честоти които не се чуват, за да може в тях да се
разпредели шума. Друго предимство на 24 битов 96 килохерцов запис е само в
студиото, където се записва на живо, и ако има пикове над максималната граница,
системата има място за толеранс, и изравнява този пик не като просто го отреже,
а има възможност за плавно заглаждане.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.