Sunday, February 19, 2012

Качествените масла пестят гориво

Качествените масла пестят гориво

Не смесвайте безразборно смазка от различни марки и различни модели.

Навикът на повечето родни шофьори да залагат на евтинията по правило е опасен. Това важи с пълна сила не само за гориво, филтри и свещи, но и при избора на смазочно масло. По-високото качество в крайна сметка излиза по-евтино, твърдят не само експерти, но и препатили шофьори.
Цените на нефтопродуктите скочиха значително, а с тях съответно и тези на смазочните масла. Разбира се, на пазара могат да се намерят всякакви стоки. От най-евтините отвари, забъркани сякаш в квартална "лаборатория", до свръх скъпи продукти, чиято цена пък е непонятно висока. Дали производителите на последните имат основание да искат толкова пари за своите продукти. Не са ли те просто шарлатани, които извиват ръцете на потребителите с невероятни обещания. Отговорът на този въпрос не е толкова прост. Ако прочетете внимателно съответната глава в инструкцията за експлоатация на своя автомобил, ще забележите, че в повечето случаи производителите препоръчват стандартни масла. Повечето бензинови двигатели дори се задоволяват с масла, отговарящи на отдавна остарелите API-норми SE и SF (виж речника по-долу). Тогава все пак заслужава ли си да се купуват високо технологичните, скъпи и екзотични продукти ? Принципно, ако маслото притежава сертификат от производителя, то не би трябвало да има проблеми при експлоатацията на двигателя. От друга страна обаче, скъпите масла могат да спестят до 5% от разхода на гориво. Този ефект се подсилва още повече от факта, че в повечето случаи производителите гарантират и по-голям пробег. Използването на "леки" масла води до най-големи икономии при студено стартиране в лоши климатични условия, защото продуктите обозначени в нискотемпературния си клас с 0W, 5W или 10W не се сгъстяват при минусови градуси и оказват слабо съпротивление на маслената помпа. Освен това допълнителен положителен ефект от тяхната "течливост" е фактът, че маслото достига и се разпределя по-бързо по триещите се повърхности в двигателя. По този начин се намаляват загубите от триене (което отново довежда до икономия на гориво) и износването на двигателя. При това не само при ниски температури, а винаги. Ширещите се в шофьорските среди слухове, че подобни по-редки масла неминуемо довеждат до преразход на масло, не бива да ви притесняват ни най-малко. Просто защото в тези твърдения няма грам истина. Освен ако двигателят така или иначе не си харчи обилно количество от течността. При нормална работна темепература на мотора тези масла имат същия вискозитет като обикновените. Понеже са съставени от качествени изходни продукти (получени чрез синтез или хидрокрекинг) при високи температури те показват по-малка склонност към кипване, изпаряване и така способстват за намаляване разхода на масло. Това не е единственото предимство. Това, че маслото не кипва и не се изпарява, значи че и масления слой, който защитава и смазва двигателя и частите му се не разкъсва, и продължава да смазва и защитава двигателя и частите му, с всички допълнителни предимства от това.

Основни видове моторни масла

Обикновени - минерални
Минералните масла се получават от рафиниране на нефта. Маслото представлява сложна смес от сложни въглеводородни молекули, която е резултат от сложен процес на рафиниране с цел премахване (на теория) и намаляване (на практика) на съдържанието на вредни вещества като катрани, производни на восъци и парафини, както и серни, кислородни и азотни съединения. Животът на маслото е около 6000 км, заради високото остатъчно съдържание на нежелани компоненти в маслото, които изтощават част от приставките, преди маслото да бъде сипано в двигателя и от там намаления живот на маслото. Невъзможността за пълно рафиниране дори при по-съвършени процеси (разгледани по-долу) и пълно премахване на нежеланите елементи се дължи на изключително сложния състав, на базовото масло, преди да бъде рафинирано. Тези масла са най-евтини, имат най-нестабилен вискозитет, и зимно време, освен че не помагат на двигателя, може да се каже че го затрудняват. При тези масла, се иска, двигателят на автомобила да поработи около 15 минути на празен ход, за да може маслото да се отпусне, и да загрее до работна температура.  Тези масла са със висок собствен вискозитет, и водят до завишен разход на гориво, и защото е необходимо двигателя да положи известно усилие да преодолее съпротивлението на маслото, което пък донякъде пречи на двигателя да оползотвори потенциала си за достигане на номиналната си мощност, и намалява резерва от мощност в случай на нужда. Общо взето евтино масло което не може да се похвали с никакви показатели. При по-сериозно натоварване и загряване на двигателя, или при продължително шофиране във високите режими на двигателя, или натоварване на двигателя като превозване на тежък товар, теглене на тежки ремаркета и каранави, когато двигателя загрява и термостата активира принудително охлаждане, остатъчните нежелани компоненти, много лесно кипват поради условията на работа на двигателя и разкъсват масления слой и намаляват смазващите и защитаващите свойства.

Hydro processed Oil
Същата история като минералните масла, от горния тип но са минали по-сложен и по-пълен процес на рафиниране, и процента остатъчни вредни вещества в маслото е по-малък. Маслото е по-хомогенно, спрямо предното, и има живот около 7500 км, защото заниженото количество вредни остатъчни вещества, спрямо горния тип, изтощава по-малко присадките.

Severe Hydro processed Oil
Дълбоко рафиниран вариант на горният тип масло, по много сложен процес, на рафиниране. тези масла издържат между 8000 и 8500 км, заради още по-малкото количество вредни остатъчни вещества и от там още по-малкото изтощаване на приставките, които са добавени в маслото. Общо взето от групата на минералните масла, това е най-доброто, и осигурява най-добри показатели и работа в групата си. Пак страда от същите недостатъци но в по-малка степен от предният тип масло. маслото е по-хомогенно от предния тип.

Този тип масла не се препоръчват за: всеки трезво мислещ собственик, който иска автомобила му да има отлично и надеждно работещ двигател, стабилно и равномерно и тихо работещ двигател, със занижени вредни емисии и занижен разход, занижени вибрации, и да има завишено КПД и завишена номинална мощност и завишен резерв от мощност, ако се наложи, отлични почистващи двигателя свойства и отлични защитаващи двигателя свойства.

Този тип масла се препоръчват за: евтини тарикати които мислят да минат евтино на масло и съответно задължително скъпо на сервиз, или за тези от вас които все още живеят в миналото и отказват да преминат в 2009 година.

полу-синтетични масла
Представляват смес между синтетично и минерално масло, като в общи линии, участието на синтетичното масло е между 10% и 30% от състава на маслото. Останалото е минерално. по евтините полу-синтетични масла използват втория тип минерално масло, а по-скъпите използват третият тип минерално масло. Живота на маслото е между 10 000 и 12 000 километра, и осигурява много добър компромис между цена и работа на двигателя. Маслото позволява известно натоварване на двигателя, и може да се използва при многоклапанни двигатели без турбо компресор, с по-високото работно налягане, и по-висока температура. Маслото се пренася лесно и бързо в двигателя и осигурява добро смазване на частите на двигателя, и осигурява здрав маслен слой минимално податлив на разкъсване. изтощаването на присадките заради остатъчни вредни вещества при производството на маслото е минимално, защото и съдържанието на тези вещества е минимално. Тези масла имат много добри почистващи, смазващи и защитаващи двигателя качества, което позволява добра и равномерна работа за по-дълго време, както и минимални разкъсвания на масления слой, само при много високи нива на натоварване на двигателя които се поддържат много дълго време.

този тип масла се препоръчват за: Всеки който иска добре работещ двигател, добра икономия на гориво и добър баланс на емисиите, за сметка на цената.

този тип масла не се препоръчва за: евтини тарикати които мислят да минат евтино на масло и съответно задължително скъпо на сервиз, или за тези от вас които все още живеят в миналото и отказват да преминат в 2009 година.

Синтетични масла
Тези масла са изцяло синтезирани, при изцяло контролиран процес на синтез, в изцяло контролирани условия, и при изцяло контролиран състав, изцяло контролирано качество и чистота на съставките които участват в синтеза и състава на маслото. Маслото е с изключителна чистота, качество, издръжливост и хомогенност, защото този процес позволява пълното пригаждане на маслото, за дадена цел, и пълен контрол върху свойствата и качествата на маслото. Маслото е изключително здраво, и чисто, има отлични смазващи, почистващи и защитаващи двигателя качества. Самото масло се износва много по-трудно, и няма опасност от разкъсване на масления слой, независимо от работния режим и времето в което се поддържа, и осигурява много по-добро поддържане на работна температура на двигателя, много по-добро КПД. Присадките, както и самото масло могат изцяло да се пригодят едно за друго така че да си паснат идеално, и да действат в отличен баланс. Този тип масла се препоръчват за автомобилите с многоклапанни двигатели с висока компресия, с турбокомпресор или без такъв и с катализатор, защото допринасят за условия на работа, които не само щадят и катализатора, но и му помагат при работата. Заради това автомобил със синтетично масло има и занижено ниво на емисии. Този тип масла имат най-ниско възможно триене между молекулите си и най-тънък защитен слой, който предотвратява контакта между металните части и позволява на двигателя да постигне номинална мощност с лекота, и да има добър запас от мощност в случай на нужда. Това допринася и до занижен разход на гориво и занижени емисии. Тези масла не само че не изтощават присадките си преди сипването им в двигателя, но и самите те са устойчиви на вредни влияния което допълнително намалява изтощаването на приставките и удължава експлоатационният живот на маслото. Нормалният живот на синтетичното масло е около 20 000 километра. Тези масла се разнасят изключително лесно и бързо из двигателя при стартирането му, и осигуряват бързо и лесно палене зимно време, значително по-бързо и лесно разнасяне на маслото в двигателя и маслото започва да смазва и защитава значително по-рано, и значително по-бързо, също така, и промените във вискозитета, смазващите и защитаващите качества при палене в голям студ зимно време и при екстремни натоварвания на двигателя за много дълго време в горещ летен ден, са незначителни. Тиха, равномерна и стабилна работа на двигателя, занижени емисии, занижени вибрации, занижен разход на гориво, повишено КПД, лесно палене зимно време, завишена номинална и завишена максимална мощност на двигателя както и завишен резерв от мощност в случай на нужда, отлично почистване и отлична защита на двигателя, са типични предимства на този тип масла.

Този тип масла не се препоръчват за: евтини тарикати които мислят да минат евтино на масло и съответно задължително скъпо на сервиз, или за тези от вас които все още живеят в миналото и отказват да преминат в 2009 година.

Този тип масла се препоръчват за: всеки трезво мислещ собственик, който иска автомобила му да има отлично и надеждно работещ двигател, стабилно и равномерно и тихо работещ двигател, със занижени вредни емисии и занижен разход, занижени вибрации, лесно палене зимно време, и да има завишено КПД и завишена номинална мощност и завишен резерв от мощност, ако се наложи, отлични почистващи двигателя свойства, отлични смазващи двигателя свойства и отлични защитаващи двигателя свойства. За Всеки който иска само най-доброто за автомобила си и иска да намали посещенията си в сервиза, и иска надеждно работещ двигател.

Присадки към автомобилните масла.
какво представляват присадките и защо са необходими?
Присадките представляват допълнително добавени вещества, в определено процентно отношение, спрямо маслото, най.често от 15% до 25% от състава на готовото автомобилно масло са присадки. Целта на присадките е да подобрят качества на на маслото, за да може то да има по-добър ефект върху двигателя и да удължи времето между 2 смени на маслото. Точното количество и състав на присадките се определя от типа масло което се ползва за основа, и с каква цел се прави това масло и какви показатели трябва да има маслото, и за какви нужди е предназначено.

Важно е да се знае че за да се получи добро моторно масло, е необходимо основното масло да е чисто и добро и хомогенно. тогава присадките ще имат пълен ефект. Ако основното масло е боклук, каквото, и колкото приставки да му слагате, крайния резултат си остава боклук.

Най-често срещаните присадки за моторните масла са:

• Viscosity Index Improvers – тези присадки помагат на маслото за подобряване на вискозитета му и за запазване на вискозитета си при различни спокойни и екстремални условия на експлоатация

• Pour Point Depressants – Тези присадки помагат на маслото да остане течно и лесно да се разнесе в двигателя при ниски температури и при палене зимата.

• Anti-wear Additives – Тези присадки помагат за образуването на тънък и здрав маслен слой, на всички повърхности на движещите се части. резултат на което частите не се трият директно по между си а се трият маслен слой в маслен слой, което освен че намалява триенето, намалява и загряването от триенето и намалява износването от триенето.

• Detergents & Dispersants – Тези присадки отговарят за почистващите свойства на маслото. Те правят така че маслото като мине да почисти всички мръсотии и натрупвания, да ги задържи в себе си, и като мине през масленият филтър част от да бъдат отстранени по механичен път, от маслото и да останат във филтъра.

• Oxidation Inhibitors – Тези присадки помагат на маслото да се износва по-бавно, и удължават експлоатационният живот на маслото, като не позволяват на маслото да се окисли.

• Corrosion & Rust Inhibitors – при ниско качествени бензини/дизели и масла има и кондензация, която предизвиква ръжда и корозия. тези присадки имат за цел да елиминират развитието на ръжда и корозия по двигателя в следствие на кондензацията в двигателя.

• Defoamants – тези присадки помагат на маслото да остане хомогенно и да не се пеняви по време на работа на двигателя. резултатът е голям и стабилен поток от масло в двигателя, както и хомогенна структура на маслото по време на екплоатация.

• additives for catalytic converters - тези присадки се срещат само при синтетичните масла. Те не само правят така че маслото да не пречи на работата на катализатора, но правят та че маслото да помага на работата на катализатора и да щади катализатора. от там идват и намалените емисии.

При маслата за дизелови двигатели има допълнително придаски, които помагат на маслото да обере саждите и остатъците от изгарянето на дизеловото гориво.
          
Кратък речник за водачите

    * АСЕА (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) - Съюз на европейските производители на автомобили. В стандарта са описани изискванията към смазочните материали. Най-строгите АСЕА-норми са А4 за бензинови и В4 за дизелови двигатели. Предстои въвеждането на А5 и В5.
    * Адитиви (добавки) - ако си представим маслото като супа, то това ще бъдат подправките. Добавките към базовите масла забавят стареенето им, повишават почистващите им качества и осигуряват нисък вискозитет за дълги периоди от време. Делът на адитивите може да достигне 40%.
    * API (American Petroleum Institute). В течение на десетилетия тази организация е формулирала стандартите за качество на моторните масла. Най-строгите API- норми са SL за бензинови и CG за дизелови двигатели.
    * Вискозитет - свойство, определящо течливостта на маслата. Според него те се разделят на класове, например 0W-30. Първото число показва вискозитета при ниски температури (W = Winter, зима), а второто - при 100 градуса С. Колкото по-големи са числата, толкова по-гъсто е маслото.
      Доброто масло е достатъчно "тънко" при ниски температури, но и достатъчно гъсто при високи.
    * "Леко" масло - за да се нарича така, едно масло трябва да има студен вискозитет 10W и по-нисък, да намалява триенето в двигателя и да спестява най-малко три процента гориво в сравнение със стандартните масла.
    * SAE (Society of Automotive Engineers) - американската институция, въвела класовете за вискозитет и определила граничните стойности за всеки клас.
    * Синтетично масло - произвежда се с разлагане по химически път на минералното масло до основните му съставки и последващо ново свързване в молекулни вериги.

Не тръгвайте на път без резерв за доливане
За съжаление някои собственици на определени марки са доста ощетени, защото просто нямат право на избор. Например притежателите на дизелови фолксвагени TDI с техника на впръскване помпа-дюза трябва задължително да ползват специални масла, чиято цена на литър са доста солени. В такъв случай е добре да имате в багажника достатъчно масло за доливане. Особено при пътуванията в чужбина, където не са сигурни дали ще намерите съответния специфичен продукт. Доста неприятен факт е, че наливането на не препоръчано масло довежда до загуба на гаранцията. Бензиновите двигатели могат да работят и с по-евтино масло, ако клиентът декларира, че се отказва от удължения интервал на обслужване и е съгласен маслото да се сменя на 15 000 вместо на 30 000 км. По този начин обаче не могат да се постигнат реални икономии. За дизелите с помпа-дюза и тази възможност отпада, защото големите натоварвания изискват масла със специален състав. Не бива предписаното за даден модел масло да се ползва за друга кола. Например тези за Фолксваген могат да предизвикат повреди в двигатели, които не са пригодени за тях. Доскоро беше истински проблем да се намери масло с удължен живот или за дизели с помпа-дюза извън фирмените сервизи. В това отношение настъпи подобрение - бензиностанциите от големите вериги вече ги предлагат. За съжаление това не означава, че там тези марки масло се продават евтино. Нашият съвет е да търсите по-големи опаковки, а да не купувате по бензиностанциите "на час по лъжичка". Ако се грижите за повече автомобили, можете да проверите дали не съществува марка и спецификация, която е подходяща за всичките. Това би ви дало възможност да купувате по-големи количества, а като поискате от търговеца голяма туба качествено масло , той със сигурност ще ви я предложи на разумна цена.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.