Monday, February 20, 2012

Класификация на моторните масла

Както вече отбелязахме, моторните масла се класифицират по двете им основни характеристики:

вискозитет

експлоатационно равнище.

За вискозитета в целия свят е приета класификацията по SAE. 3a експлоатационното равнище съществуват две класификации -на Американския нефтен институт – АРI. и на европейските автомобилопроизводители  - ССМС.


Класификация по SAE - Общество на автомобилните инженери
По тази класификация моторните масла се разделят на 10 вискозитетни класа: 6 зимни, означени с буквата W и цифрите 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W и 5 летни.означени с цифрите 20, 30, 40, 50 и 60.

Критериите за принадлежност към съответния клас на зимните масла са два: динамичният вискозитет.определен в специални апарати,симулиращи въртенето на коляновия вал в лагерите, и изпомпването на маслото от картера до отдалечените точки на смазване.Температурите.при които се извършва това определяне.са различни за всеки зимен клас.но всички са отрицателни.Така например за маслото 5W те са минус 25 градуса и минус 30 градуса по Целзий, а за маслото 15W най-подходящото и най-използуваното в нашата страна и по нашите географски ширини- е минус 15 градуса и минус 20 градуса по Целзий.Това означава.че при тези температури нормираният динамичен вискозитет гарантира оптималното съпротивление при първоначалното завъртане на коляновия вал,както и че е гарантирано бързо изпомпване на маслото до отдалечените точки.

За летните масла критерият за принадлежност към съответния клас е кинематичният вискозитет.определен при 100 градуса по Целзий за всички класове. Колкото цифрата.с която маслото се означава, е по-голяма.толкова маслото е по-гъсто и може да се използва при по-високи температури. В нашата страна при лятна експлоатация най-подходящи са едносезонните и всесезонните масла от клас 30 и  40.

За прецизност следва да се отбележи,че зимните и всесезонните масла имат гарантиран минимален кинематичен вискозитет при 100 градуса Целзий, а от 1991 г. Насам и гарантиран динамичен вискозитет при 150 градуса Целзий. По този начин е гарантирана безаварийната експлоатация на автомобила при високи температури.

Класификация по А14 на Американски нефтен институт.
Към средата на шестдесетте години Американският нефтен институт въведе класификационна система с кодови букви, означаващи така нареченото експлоатационно ниво.Тази класификация може да се допълва с нови типове масла,като се отчита изменението на конструкцията и условията на експлоатация на съвременните двигатели.

Маслата за безиновите двигатели се обозначават с буквата S. Първият експлоатационен клас, SA, e бил за моторно масло без присадки.С течение на годините буквите са се придвижвали по азбуката - SB, SC, SD, SF, SG и сега отчитат повишаването на качеството на маслата. Днес в света е достигнато експлоатационното ниво, SH от водещите модели масла на реномираните производители, като покриват и нахдхвърлят, най-модерните изисквания към този род продукти. Те са подходящи както за бензинови, така и за дизелови двигатели с естествено захранване или с турбокомпресия, изобщо за всеки вид лек или лекотоварен автомобил .

Дизеловите масла се означават с буквата С, а втората буква посочва експлоатационното ниво.Днес марките СА и СВ са вече остарели.Маслото с експлоатационен клас СС беше въведено на пазара към средата на шестдесетте години и все още се използва в двигателите с естествено захранване. Маслата за дизелови двигатели от класа CD са предназначени за умерени до тежки режими на работа.те защищават двигателя от нискотемпературни отложения и са подходящи и за турбо двигатели.


Класификация по ССМС
Освен нормите на Американския нефтен институт, АРI, съществуват и новите норми на Обществото на европейските автомобилни производители - ССМС. Тези норми отразяват едно по-високо ниво на минимални експлоатационни изисквания към моторните масла. Комитет е обосновал тези нови норми с по-тежките работни режими в Европа, както и с някои конструктивни особености. При тях се отчитат, удължени интервали за смазване, повишени температури на маслото, подобрени качества на горивата, както и новото развитие на двигателите. Класификациите на ССМС са пригодени към американските методи на изпитания, но са допълнени и с европейски изпитания. Категориите се означават пак с букви. G за бензиновите двигатели и D за дизеловите.

Категориите на маслата за бензинови двигатели са следните: Категория G4, заменяща категория G2 - обикновени моторни масла без характеристиките за лесно студено пускане и икономия на гориво. Сравнява се с "SG" по API.;

Категория G5, заменяща категория G3, масла за лесно студено пускане и повишени натоварвания за всички климатимчни условия, както и за икономия на ториво. Сравнява се с SH по API.

Категориите на маслата за дизелови двигатели са следните:

Категория D4, заменя категория D - моторни масла за всички видове товарни автомобили със и без турбокомпресия при тежки условия на работа, и се сравнява с категория  CD по API.

Категория D5, заменя категория D3  - моторни масла за всички видове товарни дизелови автомобили със и без турбо и удължени срокове за смяна на маслото, работещи при най-тежки условия на експлоатация. Сравнява се с категория СЕ по API.

Категория PD2, заменя PD1- за всички дизелови леки и лекотоварни автомобили с и без турбо.

Съгласно с изискванията на международните стандарти, на всяка опаковка моторно масло,освен търговското наименование.се изписва и техническото наименование на маслото по съответните класификации. Върху тубичката можем да открием цифрените и буквените означения на вискозитетната класификация по SAE и на класификацията по експлоатационното равнище - по API или ССМС. Например маслото с означения SAE 15W-40, API SG/CD е полу-синтетично масло. Означенията сочат, че това масло може да се употребява в температурния интервал от минус 20 до плюс 35 градуса по Целзий във всички видове автомобили с бензинови двигатели и леки и лекотоварни автомобили с дизелови двигатели, включително и с турбокомпресия.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.